مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: عملیات اجرایی احداث خط 8 و 9 متروی تهران با هدف احداث منوریل در این خطوط توسط شورای عالی ترافیک کشور متوقف شده است و از شورای مذکور خواستار تعیین تکلیف این خطوط هستیم.
به گزارش خبرگزاری فارس محسن هاشمی صبح امروز در مراسم بهرهبرداری رسمی از فاز یک خط 4 متروی تهران (ایستگاه فردوسی و ایستگاههای تقاطعی دروازه دولت و شمیران) تصریح کرد: کلیه خطوط 9 گانه متروی تهران دارای مصوبه شورای شهر تهران است و شورای عالی ترافیک کشور نیز احداث خطوط 1 تا 7 متروی تهران را تصویب کرده است اما این شورا هنوز خطوط 8 و 9 را به منظور احداث منوریل هنوز به تصویب نرسانده است و عملیات اجرایی در دست احداث خطوط 8 و 9 به همین دلیل متوقف شده است.
وی در خصوص جزییات 15 کیلومتر مترویی که قرار است در سال 87 احداث شود، اظهار داشت: هفت کیلومتر از 15 کیلومتر مذکور در خط یک، 5/4 کیلومتر در خط چهار و سه کیلومتر نیز از بخش شرقی خط 2 تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.امیدواریم در کنار اعتبار 600 میلیارد تومانی شهرداری تهران،اعتبارات اختصاص یافته توسط دولت و مجلس به موقع در اختیار متروی تهران قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به فعالیت 25 جبهه کاری ساخت تونلهای خط 4 متروی تهران و پیشروی روزانه 20 کیلومتر، خاطرنشان کرد: قرارداد احداث خط 4 متروی تهران به طول 20 کیلومتر به صورت EPC منعقد شده است.با وجود آن که چینیها فاینانس این خط را به دلیل مسایل بین المللی عملیاتی نکردند اما با مساعدتهای شهردار تهران نقدینگی مورد نیاز این خط توسط شهرداری تامین شد بر همین اساس عملیات اجرایی برای احداث این خط همچنان ادامه داد و امیدواریم تا پایان سال جاری ایستگاههای شهدا و انقلاب به بهرهبرداری برسند.
وی با تأکید بر این که امکان ساخت هر کیلومتر مترو با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان وجود دارد، ادامه داد: برای احداث ایستگاههای فردوسی و ایستگاههای تقاطعی دروازه دولت و شمیران 65 میلیارد تومان هزینه شده است.
به گفته هاشمی با وجود همکاری خوب شرکتهای مخابرات، گاز، برق، آب و فاضلاب اما وجود لولههای بزرگ و موانع تاسیساتی مشکل جدی در مسیر احداث تونلهای مترو است.
غلامرضا فاخته مجری خط چهار متروی تهران با بیان این که این خط موجب اتصال شرقی ترین نقطه تهران از میدان شهید کلاهدوز به شهر اکباتان می شود،اظهار داشت: خط چهار از خیابانهای پیروزی، ناطق نوری، روشندلان،انقلاب و آزادی عبور میکند.
به گفته وی این خط تا خاک سفید احداث میشود و در حال حاضر 80 درصد عملیات اجرایی این خط فعال است و کار حفر تونلهای این خط تا سه سال آینده به پایان میرسد.
به گفته وی:ظرف 3 سال آینده حفر تونلهای خط 4 مترو به پایان میرسد
محمدرضا براری مجری خط پنج متروی تهران نیز از آماده بهرهبرداری بودن ایستگاه ورزشگاه آزادی خبر داد و تصریح کرد: عدم استفاده از رنگهای قرمز و آبی در ایستگاه یکی از مواردی است که به منظور افزایش ضریب ایمنی ایستگاه از آنها استفاده نشده است.
وی عدم توافق شهرداری با سازمان تربیت بدنی را یکی از مشکلات جدی در این خط عنوان کرد و گفت: به واسطه آن که دسترسیهای این ایستگاه در زمینهای آزادی است و سازمان تربیت بدنی و شهرداری در این رابطه هنوز به توافق نرسیدهاند به همین دلیل تا زمانی که این دستگاه به توافق نرسند امکان بهرهبرداری ایستگاه مذکور وجود ندارد.
مجری خط 5 متروی تهران ادامه داد: ایستگاههای گرمدره و مهرشهر در بخش غربی و ایستگاههای شهید باقری و تهرانپارس در بخش شرقی خط 5 در آینده آماده بهرهبرداری هستند.