محمد رحمتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تشریح آخرین وضعیت آزاد راه تهران_شمال اظهار داشت: قطعه یک این آزادراه توسط شرکت چینی، فاینانس شده و چینیها در آن بخش مشغول به کار هستند.
وی افزود: تعهد شرکت چینی، تحویل 3 ساله این قطعه از آزادراه میباشد که برای وزارت راه نیز این قطعه اهمیت ویژهای دارد، زیرا حدود 60 کیلومتر مسیر را کوتاهتر میسازد. قطعه چهارم نیز توسط پیمانکاران داخلی در دست احداث است.
به گفته وی بخش عمدهای از فعالیتهای مربوط به قطعات یک و چهار آزادراه تهران_شمال تا پایان سال به اتمام می رسد.
وزیر راه و ترابری در ادامه یادآور شد: در قطعه دوم این آزادراه نیز چینیها برنده مناقصه شدند و باید فاینانس لازم را تأمین کنند. قطعه سوم نیز در دست مذاکره می باشد.
* عملکرد متوسط بنیاد مستضعفان در آزاد راه تهران_شمال
رحمتی در ادامه با اشاره به اقدامات بنیاد مستضعفان و جانبازان در احداث این آزادراه گفت: در شرایط فعلی که از لحاظ سرمایه گذاری و وجود داوطلب برای سرمایه گذاری در زمینه راهسازی از اقدامات بنیاد راضی هستم. اما به طور کلی اینگونه نیست. یعنی علاقه داشتیم طرف مشارکت ما در احداث این آزادراه، پول و نقدینگی لازم را داشته باشد که بنیاد پول نقد و آمادهای برای این کار ندارد.
رحمتی افزود: بر این اساس بنیاد هم به دنبال فاینانسور میگردد تا در این پروژه سرمایهگذاری کند و بنیاد هم تعهد کند که از محل اخذ عوارض آزادراه پول طرف مقابل را بپردازد.
به گفته وی در چند پروژه راهسازی دیگر نیر مشارکتهایی داریم که وضعیت بهتری نسبت به بنیاد ندارند. در مجموع بنیاد مستضعفان و جانبازان در مقایسه با دیگر شرکای وزارت راه در پروژههای راهسازی، وضعیت متوسطی را دارد.
* اگر پول داشتیم، بنیاد و چینیها را از آزاد راه تهران_شمال کنار میگذاشتیم
وزیر راه تصریح کرد: اگر امروز از طرف دولت، اعتباری معادل 1500 میلیارد تومان برای این پروژه در اختیار ما قرار میگرفت مطمئنا هم بنیاد و هم چینیها را کنار میگذاشتیم و با این اعتبارات کار را جلو میبردیم. الان تکمیل پروژههای وزارت راه در زمینه راه و راه آهن نیازمند بیش از 10 هزار میلیارد تومان است.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس پروژه ها را اولویت بندی کردهایم . در حال حاضر غیر از فاینانس یا پذیرش سرمایههایی غیر از سرمایههای داخلی راه دیگری نداریم.
* 700 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران ریلی و راهسازی در سال 86
وزیر راه با اشاره به اولویتهای کاری وزارتخانه در بخش ریلی در سال جاری یادآور شد: اتمام راهآهن اصفهان_ شیراز و کرمان_زاهدان در اولویت قرار دارند تا در سال جاری به حد قابل بهرهبرداری برسد و برای آنها محدودیت منابع مالی نیز قائل نیستیم. مابقی پروژههای ریلی عمدتا محدودیت مالی دارند به گونهای که سال گذشته حدود 600 تا 700 میلیارد تومان به پیمانکاران راه و راهآهن بدهکار بودیم و تخصیص بودجه عمرانی نیز در آن سال حدود 72 درصد بود که بخشی از بدهیها پرداخت و مابقی به امسال موکول شد.
به گفته رحمتی الان 3 هزار کیلومتر راه آهن در دست اجرا داریم که پروژه راه آهن غرب کشور و نیز راه آهن قزوین_رشت_انزلی با اولویت دوم در سال آینده به اتمام خواهند رسید.